Yusuf, Musevi inancında bir din büyüğü ve atasıyken İslamiyet'te bir peygamber olarak geçmektedir.
Kurandaki anlatıma göre; Yusuf peygamberin köle olarak satıldığı evde hanımı onunla birlikte olmak ister, birgün evin kapılarını kitler ve Yusuf kaçarken gömleğini arkadan yırtar. Evin kapısında kadının kocası ve Yusuf'un efendisi olan Azizle karşılaşırlar. Kadın Yusuf'un kendisini elde etmek istediğini söyleyerek suçu ona atar.
Daha sonra kadının ailesinden birisi Yusuf'un gömleği arkadan yırtılmışsa kadının, önden yırtılmışsa Yusuf'un yalan söylediğini söyler. Yusuf'un gömleği arkadan yırtıldığı için de efendisi Aziz Yusuf'a inanır.
Tevrat'taki anlatımlarda ise Yusuf evden elbisesini bırakarak kaçmıştır ve efendisi muhafız birliği komutanı Potifar, Yusuf'a değil kendi hanımına inanır.
Şimdi sadece Kuran'da geçen "gömlek yırtılma" mevzusuna ilişkin olarak "gömleğin yırtılışına göre" akıl veren kişinin sözleri üzerinde biraz duralım.
Yusuf'un gömleğinin arkadan yırtılmış olması onun suçsuz olduğu anlamına neden geliyor? Yusuf bir suç işleyip kaçmaya çalışırken kadın onu tutmak istemiş ve gömleği de bu yüzden arkadan yırtılmış da olabilir, veya kadın Yusuf'u kendi üzerinden uzaklaştırmak isterken onun gömleğini arkadan çekmiş de olabilir.
Yusuf'un efendisi böylesi ihtimallerin olabileceğini akıl edemeyecek kadar aptal birisi miydi, veya gömleğe bakıp kendisine değil de Yusuf'a inanan kocasının bu tutumu karşısında kadının söyleyecek hiç mi sözü kalmıyordu?
Bir insanın bir başka insana arkası dönük bir şekilde olması onun kaçan birisi olduğu anlamına gelebilir ama her kaçan kişi masum olacak diye bir kural yok. Yusuf'un gömleğinin arkadan yırtılmış olması belki onun kaçmak isediği anlamına gelebilir ancak masum olduğu anlamına neden gelsin?
Kuran'da geçen bu hikayede çok basit bir düz mantığın yürütüldüğünü görüyoruz. Gerçek hayatta kimse böylesi bir olay karşısında bu tarz bir düz mantığa göre suçlu veya suçsuz ayrımına gitmez. Böylesi bir düz mantık bu anlatılanların gerçekte yaşanmadığını veya benzer bir olay yaşandıysa da hikayesinin farklı şekilde kurgulandığını gösteriyor. Büyük bir ihtimalle Tevrat'taki Yusuf'u daha fazla temize çekmek adına "yırtılan gömlek" hadisesi hikayeye sonradan eklenmiş.
Lutfen paylasimlara devam edin, ilgiyle takip ediyorum
YanıtlaSilKURAN'da bu kıssanın düz bir mantıkla anlatıldığını idda etmen zaten senin düz bir mantığa sahip olduğunu gösterir ki yaklaşım tarzın bu şekilde. senin mantığınla yani düz mantıkla ele alıcak olursak kasıtlı bir şekilde hırsızlık yapan birinin de sosyal yaşantısı maddi manevi sıkıntıları ve kişisel psikolojik yada fizyolojik zaafları o hırsızı suçlu olmaktan çıkarmak için yeterli olabilir. bunun adı düz mantıkdır. bu düz mantık genellikle hukuk dalında kullanılır. şimdi gerçek olaya gelirsek. gerek düz gerekse düz olmayan akla sahip herkes kapıya doğru koşan ve gömleğinin arka tarafı yırtık olan bir adamın arkasından kovalayan kadın mevzusunda o adamın kadından kaçtığını bilir anlar. keza o adam o kadına zarar vermiş olsa o kadın o adamın peşinden koşmak yerine zaten kapıdan çıkar çıkmaz muhafızlarına yakalatırdı. bunun yanı sıra aziz aptal değil di. aptal olmadığı için yusuf'a inandı. çünkü aziz erkekliğini iktidarını kaybetmiş bir adamdı ve karısı güzel yusuf ise çok daha güzel bir erkek idi. her akıllı adam bu durumda karısının yada o erkeğinin birbirlerine ilgi duyacağını bilir ve hisseder. bu durumda sen olsaydın kapıya doğru koşan ve gömleği arkadan yırtılmış olan bir adama mı inanırdın ki o adama güvenin sonsuz. yoksa adamın arkasından koşarak adamın gömleğini yırtan zevkine düşkün eşine mi inanırdın? bu soruya vereceğin cevabı artık herkes biliyor.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilSabreden doğru söylemiş masalı anlatmışsın bide bunu Kur'an da geçiyor gibi anlatmışsın yalan
SilSenin yalan dolu dunyan batsin bos bos yaziyosn
YanıtlaSil