11 Mayıs 2012 Cuma

Allah ve şeytan Adem'in cennetten kovulacağını önceden biliyorlar mıydı?

Bilindiği gibi Adem yaratıldıktan sonra Allah meleklerin ona secde etmesini ister ancak Şeytan melek olmadığı halde bu emri üzerine alınır ve secde etmez. Hicr Suresi'nde bu olayın devamı şöyle anlatılır:

32: Allah, “Ey İblis! Saygı ile eğilenlerle beraber olmamandaki maksadın ne?” dedi.

33: İblis dedi ki: “Ben, kuru bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan yarattığın insan için saygı ile eğilemem.”

34,35: Allah, “Öyleyse çık oradan, çünkü sen kovuldun. Şüphesiz hesap gününe kadar lânet senin üzerinedir” dedi.

36: İblis: “Rabbim! Öyle ise onların tekrar diriltilecekleri güne kadar bana mühlet ver” dedi.

37,38: Allah da, "O halde sen vakti (yalnızca benim tarafımdan) bilinen güne (kıyamete) kadar mühlet verilenlerdensin" dedi.


Buraya kadarki kısımda henüz şeytan cennetteki Adem'i kandırmış değildir, sadece ona secde etmediği için Allah katından kovulmuş olması ve Allahla şeytanın birbiriyle olan atışması söz konusudur.

Bu atışmadan sonra Allah’ın cennetteki Adem’den uymasını isteyeceği tek bir yasak olacaktır. Bu yasağın çiğnenmesine kadar cennet gibi bir yerde ne bir “ceza günü (kıyamet)” ne de “yeniden dirilme günü” mevzusu vardır.

Ancak yukardaki ayetleri okuduğumuzda, Adem’in şeytana kanması sonucu yeryüzüne gönderilmesi ve insanlığın sınava tabi tutulması daha işin içinde yokken Allah şeytanla yaptığı konuşmasında bir "hesap günün"den bahsetmektedir.

Allah "ilâ yevmi ed dîni" diyerek ceza gününe kadar şeytanı lanetlemektedir. Bu tabirin geçtiği Fatiha (4), Zariyat (12), Vakia (56), İnfitar (15), Mutaffifin (11) gibi diğer ayetlerin tamamında insanların yaşayacağı "kıyamet gününden" bahsedilmektedir.

Allahın bahsettiği “din günü, ceza gününün” secde etmediği için sadece şeytanın hesaba çekileceği bir günden çok insanların da hesaba çekileceği kıyamet gününü işaret ettiği açıktır. Din kelimesi Arapça'da ceza, tâat, hal, âdet, hesap, siyaset, kahr ve bütün bunlarla ilgili, hepsine temel ve ölçü olan "millet, şerîat" anlamlarına gelmektedir. Gün (yevm) ise, yirmidört saatlik zaman anlamına geldiği gibi ay, yıl, asır, devir gibi anlamlara da gelir.

İkincisi ayetlerin devamında bu sefer de şeytanın henüz Adem'in yeryüzündeki sınava gönderilmesi söz konusu değilken insanların “yeniden diriltileceği” günden bahsettiğini görürüz.

İnsanların yeniden diriltileceği gün yine bu konuşmalardan sonra yaşanacak olan Adem’in yeryüzüne gönderilmesi ve kendisiyle birlikte tüm insanlığın sınavdan geçirildikten sonra hepsinin hesaba çekileceği gündür. Ayetteki “ilâ yevmi yub'asûne” ifadesinin geçtiği Neml (65), Şuara (87) ve Nahl (21) gibi diğer ayetler kıyamet sonrası yaşanılacak olan insanların diriltilmesi olayını anlatmaktadır.

Hadi diyelim ki Allah geleceği de bildiği için Adem daha hata yapmadan evvel ileride bir “hesap günü” olacağını biliyordu ve henüz şeytan mühlet istemeden önce bilerek o güne kadar onu lanetledi,varsayalım buna böylesi bir kılıf bulduk;

peki şeytan daha Adem cennetteyken henüz onu kandırıp ordan çıkartmamışken, onun soyundan gelenlerin ölüp, yeniden diriltileceğini nerden bilmektedir?

İsterseniz bu anlatımları bir de şöyle düşünün; Adem’in şeytana kanıp yeryüzüne gönderileceğini, insanların hesap günü yeniden diriltileceğini, kısacası olup biteceklerin hepsini bir yerden dinlemişsiniz ve biliyorsunuz. Bunu tekrar anlatmanız gerekseydi nasıl anlatırdınız?

Aynen bu ayetlerde olduğu gibi sonra söylenmesi gerekeni en başta söyleyerek, Adem’in çiğnediği yasağı atlayıp, Allahın kıyamete kadar şeytana mühlet vermesi, şeytanın da yeniden dirilinceye kadar insanları kandırması gibi genel ve bilindik şeyleri öncelikli olarak mı anlatırdınız yoksa madem ki gerçekte yaşanmış olan şeylerden bahsediyorsunuz bunu sırasına en uygun şekilde mi anlatırdınız?

Geriye bir ihtimal daha kalıyor tabi, yoksa Allah ve şeytan Adem'in cennetten kovulacağını önceden biliyorlar mıydı? Adem ve insanlık oyuna mı gelmişti.

5 yorum:

  1. En sondaki cümleniz konusunda ben de aynı tespitte bulunmuştum.
    Bunun bir oyun olduğu konusunda.Amaç Adem'in egosunu ortaya çıkarmaktı.Zaten burada anlatılanlar yaşanmamıştı.Hepsi sembolik bir anlatımdır.
    Ayrıca Adem'e secde etmediği halde cennetten kovulan şeytan nasıl oluyor da cennete girebiliyordu? Bazı kaynaklara göre yılan veya tavuskuşu aracılığıyla girdiği söylense de herşeyden haberi olan Tanrı buna nasıl izin veriyordu?
    Demek ki burada bir sınama,oyun sergileniyordu.
    Aslında şeytan egomuzu temsil eder.Adem o ağaçtan yiyince Tevratta şöyle denir: Adem bizden biri gibi oldu.
    Aslında cennet gizli bahçe demektir.
    Tüm bunları birleştirdiğimizde bizden önce yani Ademoğlu neslinden önce yaşamış ve Adem neslini oluşturmakla görevli olanların olduğunu görüyoruz.
    Adem bizden biri gibi oldu demenin başka ne anlamı olabilir?
    Cennet denilen gizli bahçede (kendi istasyonlarında) sınamaya tabi tutulduğu açıkça ortada.
    Her nesil belli bir müddet yaşar,tekamül eder ve sonunda hasada tabi olur.Dinlerde işte bu hasat kıyamet günü olarak tasvir edilir.
    Cennet ise hasadı bitenlerin hem yeni nesli oluşturacağı ortamı hem de hasat için yeterli zamanı olamayanların ikmale kaldığı ortamı simgeler.
    Cehennem ise ruhların yuvasıdır.Ruhun öldükten sonra gideceği yuvasıdır.
    Dinleri kuranlar cehennemi kötü bir yer göstererek insanlığın bir an önce tekamül etmesini öngörmüşler.
    İnsanlığa yasaklar konularak daha tatlı hale getirilmiştir o yasaklar.
    Düşünün ki siz ufak bir çocuksunuz ve anneniz size sobaya dokunma yanarsın derse kesinlikle ona dokunursunuz.Çünkü içten gelen bir ses dokunmanızı söyler.O ses işte egodur.O ses tecrübe etmenizi emreder.Çünkü tecrübe olmadan gelişemez ve olgunlaşamazsınız.
    Eğer hiç bir yasak konulmasaydı insanlar için bir çok şey çekici hale gelmeyecek ve tecrübe alanı yaratmayacaktı.
    Adem'in yasak meyveden yemesi tüm bunların sembolik anlatımıdır.Gerçekte böyle bir şey yaşanmamıştır.İnsanlara sembollerle anlatımlar sunularak bilinci yetenlerin anlaması ve çözmesi , yetmeyenlerin ise korkmaları sağlanmıştır.Korku, tecrübeyi doğurur çünkü.Tecrübe de bilinci.
    Eğer bir çok şeyi tecrübe etmeseydik bilemezdik.Bazen sadece anlatılanlara inanırız.Fakat o bizim gerçeğimiz olamaz.Yaşamadığımız şey gerçeğimiz değildir.

    YanıtlaSil
  2. Hicr suresi 34.,35.36. ayetlerde anlatılanların açıklması şöyle olabilir:
    İnsandan yani Adem ve eşinden önce insan dışında yaratıkların da imtihandan geçirilmek üzere dünyada yaşadığı düşünülebilir.Örneğin Neandertaller buna delil olarak gösterilebilir.Homa sapiens cinsinden önce yani Adem'in neslinden önce dünyada Neandertaller vardır.
    Bu tür, canlı organizma temelli yaratıklar dışında cinler dünyada imtihan için bulunuyorlardır. Bu her ikisi için de bir hesap günü zaten bilinen bir şey olabilir.
    Zaten meleklere Allah c.c insanı yeryüzünde bir halife olarak yaratacağını bildirdiğinde "yeryüzünde bozgunculuk yapıp kan dökecek bir şey mi yaratacaksın" diyorlar. İşte bu bozgunculuk yapıp kan dökenler insandan yani Adem'den önce yaşamakta olan Neandertaller olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu ayet adem cennetten ayrıldıktan sonra gelen ayettir, ALLAH ademi dünya hayatına gönderir ve şeytanı huzuruna alır ve aşağıda paylaşacağım ayetlerdeki konuşma geçer. Şeytanın ademi kandırmasında ki amaçta buydu zaten, insanlarla yer yüzünde doya doya uğraşmak 2: Allah, “Ey İblis! Saygı ile eğilenlerle beraber olmamandaki maksadın ne?” dedi.

      33: İblis dedi ki: “Ben, kuru bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan yarattığın insan için saygı ile eğilemem.”

      34,35: Allah, “Öyleyse çık oradan, çünkü sen kovuldun. Şüphesiz hesap gününe kadar lânet senin üzerinedir” dedi.

      36: İblis: “Rabbim! Öyle ise onların tekrar diriltilecekleri güne kadar bana mühlet ver” dedi.

      37,38: Allah da, "O halde sen vakti (yalnızca benim tarafımdan) bilinen güne (kıyamete) kadar mühlet verilenlerdensin" dedi. ve bu konuşma geçer ALLAH ise ona izin verir

      Sil
  3. Bu ayet adem cennetten ayrıldıktan sonra gelen ayettir, ALLAH ademi dünya hayatına gönderir ve şeytanı huzuruna alır ve aşağıda paylaşacağım ayetlerdeki konuşma geçer. Şeytanın ademi kandırmasında ki amaçta buydu zaten, insanlarla yer yüzünde doya doya uğraşmak 2: Allah, “Ey İblis! Saygı ile eğilenlerle beraber olmamandaki maksadın ne?” dedi.

    33: İblis dedi ki: “Ben, kuru bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan yarattığın insan için saygı ile eğilemem.”

    34,35: Allah, “Öyleyse çık oradan, çünkü sen kovuldun. Şüphesiz hesap gününe kadar lânet senin üzerinedir” dedi.

    36: İblis: “Rabbim! Öyle ise onların tekrar diriltilecekleri güne kadar bana mühlet ver” dedi.

    37,38: Allah da, "O halde sen vakti (yalnızca benim tarafımdan) bilinen güne (kıyamete) kadar mühlet verilenlerdensin" dedi. ve bu konuşma geçer ALLAH ise ona izin verir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aksi halde kovulan şeytan nasıl tekrar cennete girsin ademi kandırsın????Adem dünyaya gidince allah şeytana ademe niye secde etmedin diye sorar secde iki anlamdadır birincisi namaz ikincisi yardım etmek destek olmak Her şey ap açık belli ayetlerin iniş sırasına göre okuyunca olay çok basit kalıyor.

      Sil