14 Ekim 2015 Çarşamba

Kerim Zevceler!

Şuara suresi 7. Ayet:

e ve lem yerev ilâ : ve görmüyorlar mı, görmediler mi
el ardı : yeryüzü
kem : kaç, nice
enbetnâ : yetiştirdik
fî-ha : orada
min kulli : hepsinden
zevcin : çift
kerîmin : kerim


bu ayette yetiştirilen "bitkiler" "zevcin" ve "kerim" olarak adlandırılıyor.

ilkin "bitkileri" tarif ederken söylenmiş olan "kerim" kelimesini ele alalım;

kerîmin : kerim: كَرِيمٍ

bu kelime aynı yazımla Neml Suresi'nin 40. ayetinde (Saba Melikesi faslında) Allah için geçiyor:

"Nezdinde kitabdan bir ilim olan (zât). «Ben, dedi, gözün sana dönmeden (gözünü yumub açmadan) evvel onu sana getiririm». Vaktaki (Süleyman) onu yanında durur bir halde gördü, «Bu, dedi, Rabbimin fazl (-u lutf) ündendir. Şükür mü edeceğim, yoksa nankörlük mü edeceğim, beni imtihan etdiği içindir (bu). Kim şükrederse kendi fâidesinedir. Kim de nankörlük ederse şübhe yok ki Rabbim (onun şükründen) tamamen müstağnidir, (hem O) hakkıyle kerimdir."

gelelim "bitkiler" için kullanılmış olan diğer "zevcin" kelimesine;

"bitkileri" tarif ederken Kuran yazıcısı tuhaf bir şekilde "zevcin" kelimesini kullanmaya kafaya takmış gözüküyor (50:7, 31:10, 22:5) tabi "zevcin" kelimesini meallerde verilen "çift" manasında düşünürseniz durum böyle; yetiştirilen "çift bitkiler" gibi garip bir anlam çıkıyor ortaya. Acaba "bitkileri" tarif edilirken seçilen bu kelime gerçekten de "çift" anlamında mıydı? 

Yukarıdaki ayette bitkiler için geçen "zevcin" kelimesinin Arapçası şu şekilde;

zevcin : çift: زَوْجٍ 

bu kelime aynı yazımla Kuran'da "bitkilerin" yanı sıra Nisa Suresi'nin 20. ayetinde "eş, kadın, zevce" manasında geçiyor:

"Eğer bir zevceyi bırakıb da yerine başka bir zevce almak isterseniz öbürüne yüklerle (mehîr) vermiş olsanız bile içinden bir şey almayın. (Kendisine hem) bir iftira, ve açık bir günâh (yükler, hem) alır mısınız onu? "

bu durum karşısında şunu söyleyebiliriz; Kuran'da "bitkileri" tarif ederken bir yanda Allah'ı tarif eden "kerim" kelimesi diğer yanda "kadın, zevce" kelimesi kullanılıyor.

Bitkiler Kerim (Allah) + Zevce (Kadın)

acaba Kuran'ın yazılı dilinde "bitkilerden" kastederken neden Allah'ın "kerim" sıfatı ile "zevce, kadın" kelimeleri birlikte geçiyor? (Bu ara bir kadın olarak Meryem'in de Kuran'da bir bitki gibi "yetiştirildiğinden" bahsedildiğini unutmayalım; Ali İmran -37: enbete-hâ: onu (Meryem'i) yetiştirdi)

Kuran'ın aslında Muhammed zamanında da anlamı tam olarak bilinmeyen daha eski metinlerden oluştuğunu ve zamanla değiştirildiğini var sayarsak, bu kelimelerin birlikte anılıyor olması bize eski metinlerde var olan "Bitki- Allah-Zevce (Kadın)" arasındaki bir başka ilişkiyi mi gösteriyordu, bu ilişkinin kökeninde "ağaçla" imtihan edilen Adem'in iyi ve kötü "zevceleri" olan Lilith-Eve (Havva/Meryem) ayrımı mı vardı?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder