Hakka Suresi'nde kıyamet günü kastedilerek "O gün (hesap için Allah’a) arz olunursunuz. Hiçbir sırrınız gizli kalmaz." denir.
Bunun devamında ise kitabı kendisine sağ'dan ve sol'dan verilecek olanlardan bahsedilerek cennete veya cehenneme girecek olan insanlardan bahsedilmeye devam edilir. Bu ayetlerin hemen devamında ise cehenneme gireceklerle ilgili olarak şöyle denir:
36-"Kanlı irinden başka bir yiyeceği yoktur.”
37-"Onu günahkârlardan başkası yemez.”
Yukardaki ayetlerde açıkça cehenneme girecek olan günahkarlardan bahsedilerek onların tek yiyeceklerinin "kanlı irin" olacağı söylenmektedir.
Fakat kurandaki diğer sureleri okuduğumuzda cehennemdekilerin "kanlı irin"den başka yiyeceklerinin de olduğunu görürüz.
Gaşiye -6:
"Onlara, acı ve kötü kokulu bir dikenli bitkiden başka yiyecek yoktur."
Bu ayette bir öncki ayette bahsedilen "kanlı irin"in yerini "dikenli bir bitki" almakta ve yine aynı şekilde bundan başka bir yiyeceğin olmadığı söylenmektedir.
Burada dikkat çeken noktaları şu şekilde sıralayabiliriz:
1-Her iki ayette de cehennemde olup bitenlerden bahsedilerek orada bulunacak olan kişilerin tamamına yönelik bir hitap tarzı vardır.
2-Her iki ayette de hangi yiyeceğin olacağından ziyade daha kesin bir ifade olan "bundan başka bir yiyeceğin bulunmayacağı" vurgusu ön plana çıkmaktadır.
3-Her iki ayette de yiyecek kelimesi aynı kelime ile (taâmun)söylenmiştir.
4-Her iki ayette de cehennemdeki insanların "bazılarını" kasteden herhangi bir ayrım yapılmamıştır. Eğer bu kastedilmiş olsaydı; "Oradakilerin bazılarının ........den başka yiyeceği olmayacaktır" şeklinde basit ve açık bir ifade tercih edilmiş olurdu.
Cehennemdeki yiyeceklerle ilgili bu söylemlerin aksine çeşitlilik bununla da sınırlı değil. Kurandaki bir başka surenin ayetinde ise bu sefer daha farklı bir yiyecekle karşılaşıyoruz.
Duhan 43-44:
"Şüphesiz zakkum ağacı günahkârların cehennemdeki yiyecekleridir..."
Bu farklılıklar karşısında getirilen cevaplar kaçınılmaz olarak cehennem'deki farklılıklar ile izah edilmeye çalışılmaktadır. Bu ne yazık ki zorunlu olarak yapılan yetersiz bir açıklamadır. Çünkü özellikle "...den başka yiyecek yoktur" diye birbirinden farklı yiyeceklerden bahsettiğini bilen bir allah isteseydi tek bir kelime ile "bazılarını" kastettiğini rahatlıkla belirtebilirdi.
Bence, kimlerin kastedildiğini net bir şekilde ortaya koyamamak ve birbiriyle çelişen keskin ifadelerde bulunmak allah gibi kudretli bir varlıktan daha çok insan gibi kusurlu ve kusurlu olduğu ölçüde tanrı hayranı olan bir canlıya özgüdür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder