8 Nisan 2012 Pazar

Musa, Kral Sargon benzerliği!

Sadece kurandaki ayetleri incelemekle yetinmeyelim. Biraz da dinler tarihinde ve mitolojide neler anlatılmaktadır, eski insanlar nelere inanıp, hangi efsanelerden bahsetmişlerdir onlara da bakalım.
Akadlar, M.Ö. 4 binde "Arap Yarımadası"ndan Mezopotamya'ya ilk gelen ve yerleşen Sami asıllı bir kavimdir. Akad kralı Sargon Sümerleri yenmiş ve bu devleti kurmuştur. Akadlar kültürel anlamda Sümerlerin mirasçılarıdırlar ve Sümer kültürünü büyük oranda benimsemişlerdir.

Orijinal tabletlerde M.Ö.2371-2316 yılları arasında yaşamış Akad Kralı I. Sargon’a ait olduğu anlaşılan şu ifadeler yer almaktadır:

“Ben Agadae Kralı Büyük Sargon,
Annem ulu rahibeydi, babamı bilmem.
Rahibe annem beni gizlice doğurdu,
kamış sepete koydu, onu ziftle kapladı.
Sepeti nehre bıraktı, dışarı çıkamayacaktım.
Nehir beni sürükleyip Akki'ye götürdü.
Akki beni nehirden çıkardı,
kendi oğlu gibi büyüttü.”

Burdaki anlatımlarda şu noktalar dikkat çekiyor;

-Sargon'un annesi bir rahibe ve babası belli değil (bir çok eski putperest inançta geçerli olan kutsal ve bakire olan anneden yaratılma durumu),

-Annesi Sargon'u "gizlice" dünyaya getirmiştir.

-Annesi Sargon'u denize bir sepet içerisinde bırakmakatdır.

-Bir başkası Sargon'u alıp oğlu gibi büyütmüştür.

Şimdi daha sonraları tektanrılı bir din olarak ortaya çıkacak olan Museviliğin peygamberinin başına gelenlere bakalım.

Tevrat'ta anlatılanlara göre Musa daha doğmadan önce Firavun: "Bütün doğacak olan İbrânî çocuklar Nil nehrine atılacak" emrini verir. Bundan bir yıl kadar sonra Amram'la Yehoved’in bir erkek çocuğu olur. Üç ay kadar Mûsâ’ya baktıktan sonra daha fazla bakamayacaklarını anlarlar, bir sepet yaparlar bunu ziftle sıvayıp onu içine koyarlar ve Nil’e bırakırlar. Sepet, Firavun’un sarayının bahçesine doğru süzülür. O sırada Firavun’un kızı Batya sepeti bulur bu çocuğa acır ve onu himâye eder."

Şimdi bir de bu olay Kuran'da nasıl anlatılmaktadır ona bakalım. Kuran'daki Kasas Suresi'nin 1-12. ayetlerine baktığımzda Tevrattaki kadar ayrıntılı ve düzenli olmasa da benzer bir anlatımla karşılaşırız. Firavun çocukları boğazlamaktadır. Musa'nın annesi onu alıp denize bırakır daha sonra Firavunun eşi onu denizden alır ve ona oğlu gibi bakmaya başlar.

Nereden nereye, değil mi!

23 yorum:

  1. İşin patlak tarafı bu şiir milattan önce 700 lerde felan yazılmış. Musa nereeee m.ö. 700 nere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet. Sözde prof. İlmiye Çığ "Kuran ve Tevratın Sümerdeki kökeni" diye atarken biraz daha dikkatli olmak lazım.
      Lakin bu tablet MÖ 700-500 yılları arasında yazılmış (Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009)

      Musa ne zaman yaşamıştı hesaplara göre:

      Rabbinical Judaism calculated a lifespan of Moses corresponding to 1391–1271 BCE; Jerome gives 1592, and Ussher 1619.

      Evet. Nereden baksan arada 800-1000 yıl var.
      "Gerçeğinİzinde" bundan böyle biraz daha dikkatli saldırır dinlere.

      Sil
    2. :) Kardeşim yorumunu sil istersen. Bir sürüde kaynak göstermişsin yanlışına Tarihte kayda değer 2 adet Sargon var, biri Büyük Kral Sargon (Akad Kralı mö 2334-2279) diğeri Asurların kralı Sargon sen tabletlerin ikincisine ait olduğunu düşünmüşsün bir de aşağısına kaynak belirtmişsin şimdi sessizce yorumunu sil ve öğrenmemnin aydınlığı seni aydınlatana kadar sukünetini koru.

      Sil
    3. Kardeşim bu akad kralı sargon. Ayrıca ilmiye çığ da sumerelog

      Sil
    4. Ben Agadae Kralı Büyük Sargon,
      Annem ulu rahibeydi, babamı bilmem.
      Rahibe annem beni gizlice doğurdu,
      kamış sepete koydu, onu ziftle kapladı.
      Sepeti nehre bıraktı, dışarı çıkamayacaktım.
      Nehir beni sürükleyip Akki'ye götürdü.
      Akki beni nehirden çıkardı,
      kendi oğlu gibi büyüttü.” Şimdi önemli olan bu yazıya m.ö 2000 küsürlü yıllardaki tabletlerdemi rastlanıyor eğer bu zaman dilimindeki tabletlerde rastlanıyorsa o zaman hz.musa nın hikayesi kral sargon dan alınma.fakat bu yukardaki şiirsel yazıya mö 700 lerde rastlanmışsa o zaman bu tarihlerde babile götürülen yahudilerdeki musanın hayat hikayesinden etkilenen babilliler musanın bu hikayesini kral sargona atfetmiş olabilirler..

      Sil
  2. En büyük kapağı kendin takmışsın kendine. Kusura bakma böyle bir siteden yeni haberim oldu ondan geç kaldım. Sevgili kardeşim. hiç bişey yapmayıp bok atmaya çalışmadan önce Viki'ye girseydin görürdün zaten ama neyse.

    YanıtlaSil
  3. Akad kralı Sargon'nun yaşadığı tarih MÖ 2334 - MÖ 2279 yılları arası...
    Musa'nın yaşadığı tarih MÖ 1200'ler....

    Peki bu hikaye Tevrat'a nasıl girdi?
    MÖ 605 yılında Babil kralı II. Nebukadnezar Kudüs'ü işgal etmiş, birçok Yahudi din adamı Babil'e sürgün edilmiştir.... Babil'in mitolojik kökleri Akad ve Assur'dan gelmektedir... Babil sürgünü esnasında Yahudiler birçok efsane gibi (yaradılış, tufan vs) sepet mitini de kendi dinlerine aktarmışlardır... Kuran, İncil ve Tevrat'taki temel anlatıların tüm kökleri Babil, Assur, Akad ve Sümer'de bulunmaktadır...

    Neticede doğru bir tespit ki birçok din araştırmacısının da kabul ettiği bir olgudur... Tektanrılı Musa anlatısının kökeni, çoktanrılı Babil dinindeki Akad kralı Sargon'dur....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu hikaye, MÖ 2300'lerde yaşamış Büyük Sargon'a atfedilmiş ancak bu hikayenin anlatıldığı tabletler Büyük Sargon'dan yüzlerce yıl sonraya yani MÖ 600'lü yıllara aittir. Hz. Musa ise bu hikayenin yeraldığı tabletlerden 4-5 yüz yıl önce yaşamıştır. Bir anlayın şu konuyu..!

      Sil
    2. Bu yazıda, Musa peygamberin kıssasıyla ilgili olarak bazı çevrelerce zaman zaman gündeme getirilen bir iddia ele alınacaktır.

      Bu iddiaya göre, Musa peygamberin kıssası ve “Sargon’un Doğum Efsanesi (Birth Legend of Sargon)” arasında önemli benzerlikler vardır ve Sargon’un, Musa peygamberin yaşadığı iddia edilen dönemden çok daha önceki bir dönemde yaşamış olması, kutsal kitaplardaki anlatımların söz konusu efsaneden “çalındığını” göstermektedir denilmektedir.

      Şimdi gelelim, başlangıçta bahsettiğimiz iddianın çöküşüne sebep olacak gerçeklere!..

      Evet, Sargon belki Musa peygamberden önce yaşamış olabilir; ancak onun doğumunu anlatan yukarıdaki efsane, Musa peygamberden çok daha sonra, Neo-Asur ve Neo-Babil dönemlerinde (M.Ö. 709-539) yazılmıştır [3].

      Buna göre, Sargon’un doğumunu ve nehre bırakılmasını anlatan efsane, onun ölümünden yaklaşık 1500 yıl sonra yazılmıştır!

      SONUÇ:

      Sonuç olarak, Sargon, Musa peygamberden daha önce yaşamış olsa bile, onun doğumunun ardından nehre bırakılmasını anlatan efsanenin, Musa peygamberden çok daha sonraki bir döneme ait olduğu görülmektedir ve bu durum, “kutsal kitaplardaki anlatımların bahsi geçen efsaneden çalındığı” şeklindeki meşhur iddiayı geçersiz kılmaktadır
      KAYNAKLAR
      Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009), 27. http://books.google.com.tr/books?id=AnXbhhN_kpIC&printsec=frontcover&source=gbs_v2_summary_r&cad=0#v=onepage&q=&f=false

      Sil
    3. Değerli kardesim, Hz. Musa'nın dogumu ile ilgili İslam kaynaklarında sarih bir bilgi yoktur. Tahrif edilmiş Tevrat'da bu hikâye geçer. Asil Tevrat'da boyle bir husus var mıdır? Bilen yok. Ayrica karbon 14 yöntemi ile yapilan incelemeler, Sargon (Şarrukin) tabletlerinin çoğunun 4100-4300 yıllık olduğunu doğruluyor. Yani Yahudi hahamları Tevrat'ı kafalarına göre yeniden yazarken, bu hikâyeyi Hz. Musa'ya yakıştırmışlardır. Muharref Tevrat'ı ciddiye alarak, ilmin karşısında durmayın,kötülüklere vesile olmayın.

      Sil
  4. musanın yaşadığı tarih diye bir şey yok. varlığıyla ilgili tevrat haricinde kaynak yok ki. o tarihleri musa yaşamış gibi aksedemezsiniz. sadece var sayabilirsiniz. oysa sargonun yaşadığını biliyoruz.

    ayrıca o tabletler m.ö 700-500 yılları arasına ait değildir. tabletlerin asıl tarihi m.ö 920-620 arasıdır. buradaki temel hata, tabletteki şiirin 2. sargona yazıldığının sanılmasıdır. oysa mevzubahis şiir büyük sargona ithafen yazılmıştır. 2. sargon m.ö 700 lü yıllarda hüküm sürmüştür. 2. sargona ithafen yazılan başka bir şiir var ve kitapta muhtemelen bundan bahsediliyor. siz de çarpıtıyorsunuz. linki burada.

    http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visite?srv=car_not_frame&idNotice=17591

    büyük sargona ithafen yazılan ve musanın hikayesiyle paralelik gösteren şiirin tableti de burada.

    http://cdli.ox.ac.uk/wiki/doku.php?id=sargon_birth_legend

    http://cdli.ucla.edu/search/search_results.php?SearchMode=Text&ObjectID=P365306

    burada bir intihal var mı yok mu anlamak için, tevratın nasıl ve ne zaman kaleme alındığını bilmek gerek.

    genel kanıya göre, tarihsel verilerle birlikte değerlendirildiğinde tevrat en erken m.ö 950-980 yılları arasında derlenmiş olabilir. israil krallığı yıkıldıktan sonra.

    ama yine bitmiyor. çünkü tevrat tek kaynaktan çıkma bir kitap değil. farklı kaynaklar tarafından farklı zaman dilimlerinde derlenmiş bir kitap. o halde musanın hikayesi hangi kaynaktan geliyor bunu tespit etmek lazım. daha sonra da, kaynağı hangi tarihler arasında metinleri derlediğine bakacağız.

    çıkış'ın 2. bölümünde musanın doğumundan bahsedilir. bu bölüm elohist kaynaktan gelir. bu da bizi en erken m.ö 850 yılına kadar götürebilir. oysa uzmanlar mısırdan çıkış'ın m.ö 600'lü yıllarda derlendiği konusunda hemfikir. ben buna rağmen daha erken bir tarih verdim.

    yine de yetmiyor. yani tabletlerin yazıldığı tarih aralığından daha geç bir tarihe götürüyor bizi. demek ki intihal gerçekten var. ama sanıldığı gibi geç bir dönemde değil daha erken dönemde.

    ayrıca bu hikaye oedipus ve karna'nın hikayeleriyle de benzerlik gösterir. yani illa sargona indirgemeyin. bu hikaye farklı mitolojilerde benzer şekilde zaten geçer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. burada şemayla daha iyi anlaşılabilir.

      http://triangulations.files.wordpress.com/2013/12/religious_texts_moses_karna1.png

      Sil
    2. karna kim arkadasim onun kissasi nasil hz musadan sonra yasamis birimi oda..

      Sil
    3. Hiç kimse bu hikayenin 2. Sargon'a ait olduğunu söylenmiyor ki, bu hikaye, MÖ 2300'lerde yaşadığı söylenen Büyük Sargon'un ağzından, Büyük Sargon'a atfedilerek tabletlete geçmiştir, ancak hikayenin yeraldığı tabletler Büyük Sargon'dan yüzlerce yıl sonrasına aittir. Musa'ya inanıp inanmamak ayrı bir konudur, ancak kesin olan bu hikayenin Musa'nın yaşadığı söylenen zaman dilimden çok sonra tabletlere geçmiş olmasıdır. Ne Musa'ya, ne de Tevrat'a inanmadığınızı söyleyebilirsiniz, fakat bu farklı bir tartışma konusu olur..

      Sil
    4. Bu yazıda, Musa peygamberin kıssasıyla ilgili olarak bazı çevrelerce zaman zaman gündeme getirilen bir iddia ele alınacaktır.

      Bu iddiaya göre, Musa peygamberin kıssası ve “Sargon’un Doğum Efsanesi (Birth Legend of Sargon)” arasında önemli benzerlikler vardır ve Sargon’un, Musa peygamberin yaşadığı iddia edilen dönemden çok daha önceki bir dönemde yaşamış olması, kutsal kitaplardaki anlatımların söz konusu efsaneden “çalındığını” göstermektedir denilmektedir.

      Şimdi gelelim, başlangıçta bahsettiğimiz iddianın çöküşüne sebep olacak gerçeklere!..

      Evet, Sargon belki Musa peygamberden önce yaşamış olabilir; ancak onun doğumunu anlatan yukarıdaki efsane, Musa peygamberden çok daha sonra, Neo-Asur ve Neo-Babil dönemlerinde (M.Ö. 709-539) yazılmıştır [3].

      Buna göre, Sargon’un doğumunu ve nehre bırakılmasını anlatan efsane, onun ölümünden yaklaşık 1500 yıl sonra yazılmıştır!

      SONUÇ:

      Sonuç olarak, Sargon, Musa peygamberden daha önce yaşamış olsa bile, onun doğumunun ardından nehre bırakılmasını anlatan efsanenin, Musa peygamberden çok daha sonraki bir döneme ait olduğu görülmektedir ve bu durum, “kutsal kitaplardaki anlatımların bahsi geçen efsaneden çalındığı” şeklindeki meşhur iddiayı geçersiz kılmaktadır
      KAYNAKLAR
      Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009), 27. http://books.google.com.tr/books?id=AnXbhhN_kpIC&printsec=frontcover&source=gbs_v2_summary_r&cad=0#v=onepage&q=&f=false

      Sil
  5. Musa'nın 13. yy'da Mısır'da yaşadığına dair Merneptah Steli ve Hollanda Eski Eserler Ulusal Müzesi'nde yer alan ve Giovanni Anastasi'nin çalışmaları sonucu 13. yy'da yazıldığı tespit edilen İpuwer'in Papirüsü tarihi kanıtlar olarak gösterilmektedir.[4] [5] Tevrat'ı oluşturan beş kitaptan ikincisi olan Çıkış Kitabının ikinci bölümünde, Musa'nın doğumu anlatılır ve hangi tarihlerde derlendiğine dair kesin bir bilgi yoktur. Belgesel Hipoteze göre, bu bölümler Elohist kaynaktan gelmektedir en erken M.Ö 850 yılında derlenmiştir.[6] Bu tarih aralığı, Musa'nın doğum hikayesinin Sargon'un doğum efsanesinden alıntı olabileceği iddiasını gündeme getirmiştir. Fakat gerek İpuwer'in Papirüs'ü gerekse Merneptah Steli Musa'nın 13. yy'da Mısır'da yaşadığını destekler niteliktedir. Sargon'un doğum efsanesinin Musa'dan 300 ila 600 yıl sonra yazıldığı göz önünde tutulduğunda, Sargon'un doğum efsanesinin Musa'nın doğum hikayesinden esinlenilerek yazıldığını göstermektedir.. ALLAH c.c tüm topluluklara peygamber yollamistir..her birinde ayni olaylardan haber vermesi kaynaginin vahinin tek olusundan kaynaklanir..hz idrise ALLAH c.c nuh olayindan kendisinden sonra peygamberden haber vermistir..incilde ve tevratda hz muhammet s.a.v gelecegi haberi verilmistir..nasil ki peygamber efendimize gecmisteki peygamberlerden haberler verildi ise gecmisteki peygamberlerede gelecekdeki peygamberlerden müjdeler haberler verilmesi söz konusu ola bilir ..en dogrusunu ALLAH bilir..konulari iyice arstirmadan insanlarin kafalarini karsitirmya hakkiniz yok..rabbim cümlemize hidayet versin insaAllah sizede hidayet versinde insaAllah bu tür yazilar degilde Rabbimin birligini tekligini islami anlatan yazilar yainlayilarsiniz amin..

    YanıtlaSil
  6. Merneptah Stelinde musa ile ilgili hiç bir şey yoktur. Sadece sonlarında geçen bir kelime İsrail olarak okunmuştur. (Bu okunuş da tartışmalıdır.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mevzu bahis papirüs de musa ile ilgili bir bilgi yoktur, adı da geçmez. Tevrattaki olaylara benzer hikayeler geçmektedir evet, ama onlarla birlikte istila, ordular, yıkılan binalar ve savaş da anlatılmaktadır. Yani o ağıtta asıl anlatılan mısırn geçmiş bir dönemde işgale uğraması ve sonrasında yaşanan zorluklardır.
      Ayıca bir dipnot, o papüris yazıldığı zamanı değil, çok daha öncesini anlattığı, orjinal ağıt ın bir kopyası olduğu ve asıl tarihin m.ö. 1700 lere dayandığı konusunda tarihçiler hemfikirdir.

      Sil
    2. Bu yazıda, Musa peygamberin kıssasıyla ilgili olarak bazı çevrelerce zaman zaman gündeme getirilen bir iddia ele alınacaktır.

      Bu iddiaya göre, Musa peygamberin kıssası ve “Sargon’un Doğum Efsanesi (Birth Legend of Sargon)” arasında önemli benzerlikler vardır ve Sargon’un, Musa peygamberin yaşadığı iddia edilen dönemden çok daha önceki bir dönemde yaşamış olması, kutsal kitaplardaki anlatımların söz konusu efsaneden “çalındığını” göstermektedir denilmektedir.

      Şimdi gelelim, başlangıçta bahsettiğimiz iddianın çöküşüne sebep olacak gerçeklere!..

      Evet, Sargon belki Musa peygamberden önce yaşamış olabilir; ancak onun doğumunu anlatan yukarıdaki efsane, Musa peygamberden çok daha sonra, Neo-Asur ve Neo-Babil dönemlerinde (M.Ö. 709-539) yazılmıştır [3].

      Buna göre, Sargon’un doğumunu ve nehre bırakılmasını anlatan efsane, onun ölümünden yaklaşık 1500 yıl sonra yazılmıştır!

      SONUÇ:

      Sonuç olarak, Sargon, Musa peygamberden daha önce yaşamış olsa bile, onun doğumunun ardından nehre bırakılmasını anlatan efsanenin, Musa peygamberden çok daha sonraki bir döneme ait olduğu görülmektedir ve bu durum, “kutsal kitaplardaki anlatımların bahsi geçen efsaneden çalındığı” şeklindeki meşhur iddiayı geçersiz kılmaktadır
      KAYNAKLAR
      Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009), 27. http://books.google.com.tr/books?id=AnXbhhN_kpIC&printsec=frontcover&source=gbs_v2_summary_r&cad=0#v=onepage&q=&f=false

      Sil
  7. Yani musa diye biri hiç yaşamamıştır. Yahudilerin dinlerinin temelini atarken uydurdukları mitten başka bişey değildir. Babil kralı nebukadzer Kudüs ü işgal edip Yahudileri çıkarınca, gittikleri yerlerde özellikle babil ve Sümer inançlarını dinlerini kendilerine uyarlamışlar. Uydurdukları din ile birliklerini sağlamış bu güne kadar gelmişlerdir. Diğer türlü yahudiler de diğer kadim halklar gibi yok olurdu. Olay bu kadr basit. Anlamak istememenizi anlıyorum. Çünkü bu gerçek bütün dinlerin insan ürünü olduğunu ortaya koyuyor. Sobe!!
    Yahudilerin başlattığı bu furya Latinler ve sonra da Araplar tarafında n tutmuş ve dünyayı yüzyıllardır trollüyorlar. Tanrı var mı yok mu bilmem, ama dinler yalandır ve onuları çıkaranlar eğer varsa bi tanrı, ona yapılmış en büyük hakarettir.

    YanıtlaSil
  8. He tabi kuranı muhammed yazdı. Muhammed biliyordu evrenin genişlediğini, demir elementinin dış uzaydan dünyaya geldiğini, dünyanın, ayın ve güneşin bir yörüngesinin olduğunu hatta bu yörüngenin yuvarlak olduğunu değil mi. Olmaaazzz, bunları sümerler, babiller falan da biliyordu, onlardan aşırdı. Yav biraz okuyun sonra reddedin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evrenin genişlediği olayı tamamen kelime cambazlığıdır ki bunu bir çok islam profosörü brlirtmiştir. Hatta kahkaha atarak, madem genişliyor yazıyordu, 1300 yıl boyunca neden öyle çevirmediniz demektedirler... Demirin inme meselesi de yalandır. İndirmek kelimesi bir kalıp olarak kulanılır hatta kudret helvası iner, vıldurcın eti iner, ayet iner, vs ki Demir zaten dünyada bulunan bir elementtir.
      Kur'andaki astroloji bilgileri tamamen düz dünyayı tarif eder ve hatta evreblerden ,gakaksilerden bir haberdir. Yer ve föğü iki ayrı varlıkmış gibi tarif ederek dünya merkezli ilkel bir bakışa sahiptir...

      Kendi uydurduğunuz yalanlara inanamakta özgürsünüz ama bşraz dürüst olun ve kitabınızı sorgulayarak okuyun... Kur'an yerel basit çelişki ve tekrarlarla dolu olan bir kitaptır.. Mantık kasmanız, bin dereden su getirme çabalarınız bunu değştirmez. İyi aldanmalar :)

      Sil
  9. Bu yazıda, Musa peygamberin kıssasıyla ilgili olarak bazı çevrelerce zaman zaman gündeme getirilen bir iddia ele alınacaktır.

    Bu iddiaya göre, Musa peygamberin kıssası ve “Sargon’un Doğum Efsanesi (Birth Legend of Sargon)” arasında önemli benzerlikler vardır ve Sargon’un, Musa peygamberin yaşadığı iddia edilen dönemden çok daha önceki bir dönemde yaşamış olması, kutsal kitaplardaki anlatımların söz konusu efsaneden “çalındığını” göstermektedir denilmektedir.

    Şimdi gelelim, başlangıçta bahsettiğimiz iddianın çöküşüne sebep olacak gerçeklere!..

    Evet, Sargon belki Musa peygamberden önce yaşamış olabilir; ancak onun doğumunu anlatan yukarıdaki efsane, Musa peygamberden çok daha sonra, Neo-Asur ve Neo-Babil dönemlerinde (M.Ö. 709-539) yazılmıştır [3].

    Buna göre, Sargon’un doğumunu ve nehre bırakılmasını anlatan efsane, onun ölümünden yaklaşık 1500 yıl sonra yazılmıştır!

    SONUÇ:

    Sonuç olarak, Sargon, Musa peygamberden daha önce yaşamış olsa bile, onun doğumunun ardından nehre bırakılmasını anlatan efsanenin, Musa peygamberden çok daha sonraki bir döneme ait olduğu görülmektedir ve bu durum, “kutsal kitaplardaki anlatımların bahsi geçen efsaneden çalındığı” şeklindeki meşhur iddiayı geçersiz kılmaktadır
    KAYNAKLAR
    Konstan D, Raaflaub KA. Epic and History. Wiley-Blackwell, (2009), 27. http://books.google.com.tr/books?id=AnXbhhN_kpIC&printsec=frontcover&source=gbs_v2_summary_r&cad=0#v=onepage&q=&f=false

    YanıtlaSil