8 Nisan 2012 Pazar

Zihar; yapana değil adeta cayana ceza!

Zihar: Bir kimsenin karısına "sen bana anamın sırtı gibisin" diyerek, onu kendisine haram kılması. İslâm öncesi Arap toplumunda bir adam, karısının herhangi bir davranışına kızdığı zaman, ona, "sen bana anamın sırtı gibisin" derdi. Bunun üzerine karısı ona haram olurdu. Fakat bu boşanma sayılmazdı. Aralarındaki aile bağları kopmasa bile helal kabul edilmezdi. Ancak tam anlamıyla boşanmış da sayılamayacağı için kadın , başka bir yol seçemezdi.

Bu konuda Kurandaki ayetler Mucadele Suresinde gecer:

1.Allah, kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikayette bulunan kadının sözünü işitmiştir. Allah, sizin sürdürdüğünüz konuşmayı (zaten) işitmekteydi. Şüphesiz Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.

2. İçinizden kadınlarına zıhar yapanlar bilsinler ki, o kadınlar onların anaları değildir. Onların anaları ancak, kendilerini doğuran kadınlardır. Şüphesiz onlar hoş karşılanmayan ve yalan bir söz söylüyorlar. Şüphesiz Allah çok affedicidir, çok bağışlayıcıdır.

3. Kadınlarından zıhar yaparak ayrılıp sonra da söylediklerinden dönecek olanlar, eşleriyle birbirlerine dokunmadan önce, bir köle azat etmelidirler. İşte bu hüküm ile size öğüt veriliyor. Allah yaptıklarınızdan hakkıyla haberdardır.

4. Kim (köle azat etme imkanı) bulamazsa, eşine dokunmadan önce ardarda iki ay oruç tutmalıdır. Kimin de buna gücü yetmezse altmış fakiri doyurmalıdır. Bunlar Allah’a ve Resülüne hakkıyla iman edesiniz diyedir. İşte bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Kafirler için elem dolu bir azap vardır.
Bir kocanin karisini boylesi bir bakis acisi ile yalnizliga terk etmesinin hicbir akil alir tarafi bulunmamaktadir. Boylesi bir hakka sahip olmak kadinin erkegin gozundeki degersizligini gostermektedir.

Ulema, ziharın haram olduğunda ittifak etmişlerdir. Bu sebeple zihar yapmak caiz değildir. Üstelik yalan ve iftiradır. Zihar yapan kimse büyük günah işlemiş olur. Peki yukardaki ayetlere gore bu uygulama gercekten de ulemanin dusundugu gibi yasaklanmis birsey midir.

Ayetlerde zihar kararini veren erkeklere degil bu karari verip ondan donen kisilere seslenilmektedir. Yani bir koca karisiyla ilgili sacma ve ucuz bir bahaneden oturu zihar kararini verip onu terk ederse ve geri bir daha donmezse Kurana gore hicbir sorun yoktur.

Ne zaman ki geri donerse o zaman bazi seyleri goze almasi gerekecektir. O zaman da adeta erkegin donup karisini yalnizliktan kurtacak olmasini tesvik etmek degil bunu daha da zora sokmak istercesine ilave seylerin yapilmasi istenmektedir.

Mesela boylesi bir yalnis karari alan kisinin 60 kisiyi ac birakmis kadar gunah kazanacagindan bahsetmek yerine veya bu yanlis kararindan donen erkegin 2 ay oruc tutmus kadar sevap kazanacagindan basetmek yerine kararindan dondun mu o zaman sunu o olmazsa bunu yap denir.

Ayetler boylesine bir uygulamaya yani erkegin kadini bir esya gibi kullanip istemedigi zaman bir sozle bir kenara birakmasi karsisinda net bir tavir sergileyememektedir. Boylesi bir sozu kendi karisina soyleyen kisi zaten gercekte de karisinin kendi annesiyle hicbir alakasi olmadigini, bu soylediginin yalan oldugunu bilir. O yalan ve cirkinlik uzerine zaten karisindan uzak kalmak icin kendince bir bahane yaratmistir.

Bu yuzden ayetlerdeki gibi zihar kararini veren erkegin bildigi seyleri soyluyerek bu sozun yalan ve cirkin oldugunu tekrar etmeye gerek yoktur. Eger bu gercekten de cirkin ve yalan birseyse o zaman bunu en basindan itibaren yasaklamak gerkir.

Sayet boylesine bir uygulama hic istenmiyorsa sonradan esine donsun veya donmesin onemli degil, sirf bu karari aldigi icin o erkegi cezalandirmak, sozunden hemen geri donmesini saglamak veya aldigi kararin kefaretini odeyebilmesi icin yapmasi gerekenlerden basetmek gerekir.

2 yorum:

  1. Ayetlerde zihar kararini veren erkeklere degil bu karari verip ondan donen kisilere seslenilmektedir. Yani bir koca karisiyla ilgili sacma ve ucuz bir bahaneden oturu zihar kararini verip onu terk ederse ve geri bir daha donmezse Kurana gore hicbir sorun yoktur

    Üstteki ifade senin kendine ait yorumun.. Önce tezini ileri sürüyor sonra da bu tez üzerinden bir çıkarımda bulunuyorsun.

    Zihar uygulanması onerilmeyen hatta pis addedilen bir yemin turu olup. Kesinlikle boşanma sebebi değildir. Ve cezalandırılan kadın değil erkekdir. Zihar yapan Erkek tekrar eşi ile beraber olmak isterse,ceza olarak Allahın belirlediği yemin keffaretini yerine getirmek durumunda dir. Bunlara gücü. Gercekten yetmiyorsa, dönuldugunde tevbe ve istiğfar edildiğinde hertur günahı affedecegini beyan eden Allah'in inşallah bu ggünahı bagislayacagi temenni edilir.

    YanıtlaSil
  2. batın=iç , zahir=dış ,, zıhar dedikleri kadını dışlamak , ötekileştirmektir.

    YanıtlaSil