8 Nisan 2012 Pazar

Geçmişten bugüne recm!


El ve ayaklari capraz kesme veya kısasa kısas uygulamasında oldugu gibi Recm gibi insanlik disi bir cezalandirmanin da tanrisal degil olsa olsa tarihsel bir gecmisi olabilirdi. Nitekim de gercek durum bunu gostermektedir.

Sümerler:

Recm, zina fiilini işleyen evli erkek veya kadınlara uygulanan bir cezadır. Zina suçundan dolayı taşlanma cezasının Sümerlilerin ilk çağlarında da var olduğu aktarılmaktadır. M.Ö. 2200'lerde Lagaş Kralı Urukagina tarafından yapılmış sosyal reform metninde: “geçmiş zamanlarda olduğu gibi iki koca almaya kalkan kadınlar ve hırsızların; bu fena hareketlerinden dolayı yazılı taşlarla taşlanacakları” bildirilmektedir.

(Bu putperest kralın `yazılı taşlarla` cezalandırmasından bahsedince Allahın Lut kavminine verdiği cezadan da bahsetmezsek olmaz: `(Azap) emrimiz gelince oranın altını üstüne getirdik. Üzerine de Rabbinin katında işaretlenmiş pişirilmiş balçıktan taşlar yağdırdık.` (Hud 82-83) Allahin cezalandırma malzemesi de ayni malzeme: işaretlenmiş taşlar.)

Çok tanrılı inanclara sahip geçmiş medeniyetlerde zina edenlere recm veya başka şekilde ölüm cezası veriliyordu. Gerek dinî gerekse beşerî hukuk sistemlerinde zina eden kimselere genellikle sürgünden ölüme kadar ağır cezalar verildiği bilinmektedir. Mesela Hammurabi Yasasına göre zina edenler suda boğularak öldürülürlerdi. Eski Yunanda da evli kadınla zina eden erkek öldürülürdü.

Tevrat:

Eski zamanlarda oldugu gibi Yahudi şeriatı kitabı Talmut'ta da “recm” açıkça geçmistir. Tek farkla cezayi kesen artik tanrilar ya da krallar degil tek ve cok bagislayici olan allahtir.
“Eğer bir adam kentte başka biriyle nişanlı ergen bir kızla karşılaşır ve onunla yatarsa, ikisini de kentin kapısına götürecek, taşlayarak öldüreceksiniz. (22: 23-24)”

İncil:

Yahudiler, İsa'ya zina ederken yakalanmış bir kadın getirmişler ve Musa peygamberin bu gibilere recm cezası verdiğini ileri sürerek buna ne diyeceğini sormuşlardır.
İsa onlara, "İçinizde günahsız olan önce taş atsın" deyince başta yaşlılar olmak üzere, birer birer dışarı çıkıp İsa'yı yalnız bıraktılar. Kadın ise orta yerde duruyordu. İsa doğrulup ona, «Kadın, nerede onlar? Hiçbiri seni yargılamadı mı?» diye sordu. Kadın, «Hiçbiri, efendim» dedi. İsa, «Ben de seni yargılamıyorum» dedi. «Git, artık bundan sonra günah işleme!» (Yuhanna 8/3-11).

Kuran :

Kur'an'da zina yapmakla ilgili hükümde "taşlayarak öldürme" cezasından değil, döverek cezalandırmaktan bahsedilir. Recm ile ilgili tartışmalar mezhepler ve tarikatlar arası ayrılığa da neden olmuştur. Recm kelimesinin Kur'an'da taşlamakla eşanlamlı olarak değil, daha çok hor görmek, yalnız bırakmak gibi bir anlamda kullanıldığı tefsirlerde okunur.

Ancak İslam Hukuku'nda recm, taşlama fiilinin karşılığı olarak kullanılmıştır. Recm kelimesi, bu yüzden, hemen hemen tüm dillerde, taşlama kelimesinin karşılığı olarak yer almakla birlikte, Osmanlıcaya (hukuk terimi olarak) "zina yapan kadın veya erkeğin taşlanarak öldürülmesi" olarak geçmiştir.

Bu ara Kütub-u Sitte hadislerinde halifelerin uygulamak istemiş oldukları recm cezalarından bahsedildiğini de not edelim.

1 yorum:

  1. recm emevilerin uydurmasıdır. burada saatlerce sana muaviye yezid felan anlatmak istemiyorum. açıp okuyabilirsin. en basitinden hadisleri toplayan insanlar bile emevi soyundandır. ebu zer gıffari ki kendisi günümüzde yaşasa che guevera derlerdi :) muaviye basmıştır fırçayı. neden fırçaladığı,neye kızdığı,emevilerin yaşam tarzı, kerbelada yaptıkları v.b konuları araştırıp kaynakların ne denli yetersiz olduğunu anlayabilirsin.

    YanıtlaSil